Comuna Mircea Vodă: 10 Milioane de lei in Contracte cu Firme Insolvente și Lucrări Neterminate

Asfaltul invizibil de la Mircea Vodă: 1,6 milioane cheltuite, gropile rămân

Contracte generoase cu o firmă insolventă

Primăria Mircea Vodă (jud. Constanța) a reușit performanța de a „moderniza” drumurile comunale doar pe hârtie. În anul electoral 2024, administrația locală a semnat două contracte banoase cu firma Transnic Sud Construcții SRL (din Buzău) pentru reabilitarea a ~4,2 km de drumuri. Valoarea totală a lucrărilor a fost de aproape 8 milioane lei (3,16 milioane + 4,78 milioane), in total de aproximativ 10 milioane de lei cu tva( 2 milioane de Euro). Partea interesantă? La momentul semnării contractelor și actelor adiționale, firma era practic în insolvență – își ceruse singură intrarea în incapacitate de plată, iar pe 14 iunie 2024 instanța chiar a deschis procedura de insolvență. Cu alte cuvinte, primăria a bătut palma cu un constructor aflat pe butuci financiar. (Pentru conformitate, legislația achizițiilor publice interzice atribuirea de contracte firmelor aflate în insolvență – un detaliu trecut cu vederea, se pare.)

1,6 milioane lei cheltuiți, zero drumuri finalizate

Conform datelor furnizate de Primăria Mircea Vodă (în baza solicitării noastre), firma a încasat aproape 1,6 milioane lei din cele ~8 milioane contractate, înainte ca șantierul să se evapore. Rezultatul pe teren: nicio stradă finalizată complet, lucrările abandonate la stadiul de fundație sau petice ici-colo. Altfel spus, vreo 20% din bani s-au dus, dar 0% din drumuri au fost terminate. Între timp, contractul cu firma insolventă a fost reziliat tacit (că de executat oricum nu mai avea cine), însă proiectul de modernizare a rămas în aer. Nici vorbă de vreo licitație nouă rapidă sau de alt constructor care să preia lucrarea – cel puțin nu până acum. Iar măsuri provizorii de avarie nici atât: nimeni nu s-a obosit să arunce măcar niște pietriș în gropile existente, ca drumurile să fie cât de cât practicabile.

Șantier electoral și dispariția de după vot

Lucrările au debutat fix la țanc pentru campania electorală din primăvara lui 2024. Utilajele și muncitorii au împânzit satul înainte de alegeri, prilej de fotografii optimiste și promisiuni sforăitoare că „intrăm în linie dreaptă” cu asfaltarea. Însă imediat după alegerile locale, minunea a ținut exact 24 de ore: a doua zi, șantierul era pustiu. Utilajele dispăruseră ca prin farmec, cu viteza farfuriilor zburătoare. Localnicii s-au trezit în același decor ca înainte – gropi, bălți și un slalom zilnic demn de raliu off-road, din poartă până la magazin. Practic, asfaltul promis a devenit asfalt invizibil, iar oamenii au rămas doar cu nervii și noroiul de rigoare.

Legenda spune că unii săteni au aflat chiar de la muncitori, cu câteva zile înainte de vot, că firma urma să plece imediat ce se încheie scrutinul. Revolta a mocnit în comunitate, mai ales că primarul (aflat la al treilea mandat, deci 9 ani de conducere locală) jurase solemn că „nu pleacă nimeni până nu se termină toate lucrările”. Ei bine, au plecat toți, lucrările au rămas. Vorba aceea: promisiunile au venit, utilajele au plecat, gropile au rămas.

Firma intră oficial în insolvență, lucrările rămân în aer

Cireașa de pe tort a fost când firma constructoare a intrat oficial în insolvență la câteva zile după ce încasase avansuri și plăți pentru lucrare. Tribunalul Buzău a constatat insolvența debitorului Transnic Sud Construcții pe 14 iunie 2024, la cererea proprie a firmei. Practic, societatea nu-și mai putea plăti datoriile, deci șantierul a rămas suspendat în aer. S-au perindat apoi administratori judiciari, rapoarte și termene peste termene – inclusiv prelungiri pentru depunerea planului de reorganizare, cum s-a întâmplat la 2 iulie 2025. Pe românește: hârtiile merg înainte, dar roaba stă pe loc.

Detaliu picant: până și ANAF-ul (Fiscul) a mirosit ceva suspect în toată povestea. În toamna lui 2024, Administrația Financiară Buzău (DGFP Galați) a depus opoziție împotriva modului în care s-a deschis insolvența firmei – semn că lucrurile nu păreau tocmai curate. Instanța a respins însă contestația Fiscului pe 23 septembrie 2024, validând procedura de insolvență. Chiar și așa, mesajul era clar: toate semnalele de alarmă fuseseră la vedere. Întrebarea de bun-simț rămâne: chiar nu și-a dat seama nimeni la timp că firma nu are capacitatea să ducă la bun sfârșit lucrarea? Sau era mai comod să se facă lucrurile de mântuială, până trece alegerile?

Oamenii în Evul Mediu, administrația în adormire

În prezent, localnicii din Mircea Vodă și satele aparținătoare (Satu Nou, Țibrinu etc.) trăiesc cam ca în Evul Mediu târziu – fără asfalt, fără canalizare, fără gaze naturale. Apa potabilă se dă și ea cu porția uneori, iar veceul din fundul curții ține loc de modernitate. Toate acestea sub oblăduirea aceleiași administrații de 9 ani, în care dezvoltarea locală a fost practic zero. În loc de progres, oamenii au primit fotografii cu utilaje și promisiuni deșarte. Infrastructura? Tot la stadiul de poveste a rămas. Și, din păcate, lucrurile nu par să se schimbe deloc. În lipsa unor minuni (sau a unor administrații competente), Mircea Vodă rămâne un paradox trist: pe hârtie, modernizare; în realitate, un imens parc de aventură cu gropi și noroi, acces gratuit pentru toată populația.

Surse: Portalul instanțelor de judecată – dosar nr. 1042/114/2024, Tribunalul Buzău (insolvența Transnic Sud Construcții SRL) documente furnizate de Primăria Mircea Vodă în baza unei solicitări publice (contracte, situații de plată).

1 Comment

  1. Costea Iulian

    Poate se sesizeaza cineva daca nici anaf ce sa mai zici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *