Evaziune fiscală zilnică în transportul public din Medgidia

Medgidia. Un operator privat de transport din Medgidia practică zilnic o formă de evaziune fiscală, șoferii acestuia încasând bani de la călători fără a elibera bilete sau bonuri fiscale. O filmare realizată chiar astăzi, 28 iulie 2025, surprinde un șofer de microbuz care acceptă plata călătoriilor, însă nu oferă niciun tichet în schimb. Martorii susțin că această practică ilegală nu este un incident izolat, ci o rutină zilnică ce subminează bugetul de stat și încalcă drepturile călătorilor.

Practici cotidiene de evaziune fiscală

În imagini se vede cum șoferul adună bancnote de la pasageri, apoi continuă cursa fără să imprime vreun bilet. Situația este cu atât mai gravă cu cât acest comportament pare tolerat de operatorul de transport – un indiciu că evaziunea a devenit parte din modul lor de operare. Fenomenul amintește de probleme similare observate în transportul public din alte orașe, unde șoferii de maxi-taxi „uită” să dea bilete, iar autoritățile de control nu reușesc să le vină de hac. În Medgidia, se vorbește despre o practică permanentă, filmată acum ca probă, ce scoate la iveală disprețul față de lege și față de călători.

Nu este pentru prima dată când transportatorii din Medgidia sunt implicați în astfel de fapte. Încă din 2010, firmele Vetcom Center și Giorgia Nord (operatori maxi-taxi locali la acea vreme) au fost amendate repetat pentru că „nu dădeau bilete” călătorilor și pentru condițiile mizere din vehiculele lor. În ciuda acelor sancțiuni și a schimbării operatorilor de-a lungul anilor, iată că fenomenul persistă – semn al unei complicități tacite sau al eșecului monitorizării. Practic, banii încasați pe loc rămân „la negru”, nedepunându-se în casierie și nefiind declarați la fisc.

Impact fiscal și civic.

Consecințele acestor practici sunt alarmante. Din punct de vedere fiscal, sumele care ar trebui impozitate sau purtătoare de TVA ajung în buzunare private. Câți dintre banii de pe biletele neeliberate sunt declarați la fisc? Nu cumva asistăm la o evaziune de proporții, cu sume datorate ce ar putea acoperi găuri bugetare importante? – se întreabă retoric un articol recent despre fenomenul biletelor „uitate” Pentru a ilustra amploarea, date oficiale arată că operatorul local din Medgidia a transportat circa 1,38 milioane de pasageri în anul 2019. Dacă fiecare călătorie costă doar câțiva lei, veniturile anuale se ridică la câteva milioane de lei; neînregistrarea fie și a unei părți din acești bani înseamnă pierderi de sute de mii de lei pentru bugetul de stat și un avantaj incorect față de firmele care respectă legea.

Pe lângă prejudiciul fiscal, există și un aspect civic și moral: tolerarea acestei evaziuni subminează încrederea publicului în serviciile de transport și în autoritatea legii. Călătorii onești sunt puși în situația inconfortabilă de a complice involuntar la o ilegalitate, neprimind bilet pentru banii dați. „Cred că ANAF ar trebui să ia măsuri și să îi verifice mai des, pentru că nu e normal așa ceva”, a declarat revoltat un călător confruntat cu o situație similară, la o cursă interjudețeană.

Solicităm ferm intervenția Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și a Direcției Generale Antifraudă Fiscală pentru a verifica de urgență operatorii de transport din Medgidia suspectați de evaziune. Este necesar un control inopinat și riguros, cu sancțiuni pe măsură, pentru a descuraja continuarea acestor practici ilegale. Comunitatea locală și călătorii de bună-credință așteaptă ca autoritățile să își facă datoria: să oprească frauda zilnică de pe traseele Medgidiei și să reinstaureze respectul față de lege în transportul public

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *